Érzelmek sodrában

Sokszor érezzük úgy, hogy befolyásolni tudjuk érzelmeinket, egy adott szituációban. Várjuk, készülünk arra, hogy most máshogy fogjuk csinálni, aztán legtöbbször mégsem tudunk uralkodni magunkon és elsodornak az események!

Mindannyiunknak vannak olyan helyzetei, amit fejben is, előre, le tudunk játszani, tudjuk, hogy fog lezajlani. Legtöbbször szülő-gyermek, munkahelyi és párkapcsolatokban leljük fel.
Én, a 20 -as éveimben, anyukámmal „játszottam”. Amikor a megbeszélt időn túl értem haza, mindig ugyanazokkal a szavakkal, gesztusokkal, hanghordozással vitáztunk egymással. Előre tudtam mit fog mondani, azt is tudtam, én hogy reagálok erre, és később kiderült, ő is így volt vele. De ennek ellenére, minden alkalommal eljátszottuk és érzelmileg jól padlóra küldtük egymást.
Eric Berne ezeket, Emberi játszmáknak nevezi, és egy könnyen érthető, de mégis tudományos igényű könyvet írt, ezzel a címmel. Az érdeklődőknek merem ajánlani!

Szóval, elragadnak az érzelmek!!! Mi is az érzelem? A környezeti hatásokra adott spontán, zsigeri, ösztönös, tudat alatt létrejött, lelkifolyamatokat elindító válaszreakció. Tehát, miközben tudatosan szeretnénk uralni érzelmeinket, valójában hormonok szabadulnak el, amelyek befolyásolják a szervezetünket. Például félelem, düh, szégyen, tehetetlenség, stb. stresszhormonokat szabadít el, míg az öröm és a pozitív érzések oxitocint és endorfint termelnek a szervezetben. De mindkét esetben, melegség érzés, pirulás, szapora szívverés, gyomorszorulás lép fel, élettani hatásokkal jár. Központi szerve a szív!

szívszorító

Ha azonosítani tudjuk, mely érzés ragadott el, könnyebb kezelnünk. Ha bennrekednek, ki nem mondottá, feldolgozatlanná válnak érzelmeink, betegséghez vezethet. Mondjuk ki, ha valami bánt, de úgy, hogy mást, ne bántsunk meg vele! Nekem, nagyon jól bevált módszerem, a spontán írás. Írjuk ki magunkból a feszültséget okozó érzéseket (akkor, amikor egyedül vagyunk), azt, ami eszünkbe jut, jegyezzük le egy papírlapra, nem kell, hogy értelmes, vagy összefüggő legyen, csaponghatunk, mint a gondolataink, majd a csap fölött, vagy a szalonnasütőben, égessük el! Engedjük el! Gyászoljuk meg, dolgozzuk fel! Akár, meg is sirathatjuk!

Nagyon fontos, hogy a negatív érzelmek mellett, éljünk meg pozitívakat is? Keressünk időt, arra, hogy magunkkal foglalkozzunk! Keressük meg, azokat a tevékenységeket, amelyek örömet okoznak számunkra. Zenehallgatás, tánc, írás, rajzolás, kiállítások, meditáció, sport, kertészkedés, kutyasétáltatás, bármi, amit szeretünk és örömet okoz számunkra!